Wat is crowdfunding?
Kortgezegd draait crowdfunding om geld binnenhalen bij een groep mensen. Als mensen geld investeren in je bedrijf krijgen ze daar bij crowdfunding iets voor terug. Hierin zijn verschillende vormen van crowdfunding te onderscheiden, dit kan gaan over een leuke beloning, een lening waarbij investeerders hun inleg terugkrijgen met rendement, of een campagne waarbij je als investeerder een aandeel krijgt in het bedrijf.
Een lening is bij crowdfunding voor horeca de meest populaire keuze. Als ondernemer kun je hiervoor terecht bij verschillende crowdfundingplatforms. Zo zijn er platforms waar (anonieme) investeerders bedragen inleggen tegen een rendement van gemiddeld 7-8%. En aan de andere kant vind je de meer ‘sociale en persoonlijke’ platforms zoals CrowdAboutNow, de rente ligt hier gemiddeld rond de 3-5%, de ondernemer en zijn plan staan centraal en de investeerders zijn de zogeheten friends, family en fans.
Als ondernemer maak je een keuze in welke groep mensen je wil betrekken bij je onderneming en de financiering; De mensen die meedoen vanwege het financiële rendement of de investeerders die betrokken zijn bij jou als ondernemer, bij je verhaal of je missie.
Houd er als ondernemer rekening mee dat je naast de rente en aflossing richting investeerders ook kosten maakt voor het platform en eventueel voor het maken van je campagne (filmpje, foto’s & tekst). De kosten verschillen per platform maar het gaat hier doorgaans over een plaatsingsfee en een fee bij succes. Lees hier meer over de kosten van CrowdAboutNow
Crowdfunding in de horeca
Steeds vaker kiezen horecaondernemers ervoor om hun zaak te financieren met crowdfunding. Gedeeltelijk omdat het krijgen van een bancaire financiering in de afgelopen jaren steeds lastiger is geworden voor de sector. Banken zijn risicomijdend en de startende horecaondernemer komt er sinds de kredietcrisis in 2008 maar moeilijk tussen. In de afgelopen jaren lijken banken steeds voorzichtiger te worden. Door de coronacrisis is het inmiddels ook voor de meer ervaren horecaondernemer lastig om een lening te krijgen bij de bank. De bank wil zekerheid, vaak is in de vorm van een onderpand. En niet elke ondernemer kan of wil dat bieden.
Maar dit is zeker niet de enige reden waarom crowdfunding aan terrein wint. Startende horecaondernemers kiezen vaak heel bewust voor crowdfunding. Ze zien het als dé manier om hun plannen te toetsen, een prettige, laagdrempelige manier van financieren en een uitstekende marketing voor hun plannen. Zo haalden Tom en Janine met behulp van een succesvolle crowdfunding de financiering op voor hun eerste horecazaak Soep-er, een soepbar aan de Vismarkt in Utrecht.
Maar ook de meer doorgewinterde horecaondernemers kiezen steeds vaker voor crowdfunding. Zo zijn de ondernemers Joost Bergsteijn en Wes Schreutelkamp van de succesvolle restaurants The Streetfood Club en Rum Club in Utrecht voor hun derde restaurant Carmel Market, een crowdfundingcampagne gestart en haalden zij samen met 133 fans meer dan €350.000 om hun zaak te verbouwen en in te richten.
De voordelen van financieren met een betrokken community
We noemden het eerder al even, als ondernemer kan je ervoor kiezen om te crowdfunden met betrokken investeerders, mensen die investeren vanwege jou en je plan en dit niet in de eerste plaats zien als een belegging. Crowfunden met deze groep mensen is voor een horecaondernemer lang geen gek idee. Eten en drinken verbindt, iedereen kan zich ertoe verhouden en vaak neemt een horecazaak lokaal een belangrijke functie in. Dit maakt de horeca dé plek bij uitstek om te financieren en ondernemen met een groep trouwe fans, liefhebbers en supporters van je zaak. We hebben de belangrijkste voordelen van financieren met een betrokken achterban voor je op een rijtje gezet:
- Je toetst je plan
Voordat je een lening aangaat wil je onderzoeken of je plannen haalbaar zijn. Kijken of ‘de crowd’ bereid is om mee te investeren op basis van je plan is een hele goeie manier om te kijken of er genoeg animo en enthousiasme is voor je restaurant, bar of lunchroom.
- Je kosten zijn te overzien
Een betrokken investeerder doet mee vanwege jou, je plan en je missie en is niet zozeer op zoek naar het hoogste rendement. Door te crowdfunden met betrokken investeerders, houd je je rendement laag en blijven de kosten te overzien.
- Marketing voor je plan
Mensen die investeren in je plan komen ook bij je langs als gast. Je blijft in contact met je achterban en je weet hierdoor wat er speelt. Zo kun je de onderneming afstemmen op de doelgroep. Daarnaast verspreiden ambassadeurs je verhaal, en dat is misschien wel de beste marketing die er is.
- Ook als het tegenzit
Een betrokken community staat voor je klaar, ook als het tegenzit. Natuurlijk wil je je investeerders op tijd terugbetalen, maar mocht dat (vanwege een coronacrisis bijvoorbeeld) een jaar erg lastig zijn dan kun je met je achterban in gesprek en zijn zij doorgaans erg bereid om met je mee te denken. Dit ligt bij beleggers die zijn ingestapt vanwege het hoge rendement of anonieme investeerders al gauw anders.
Eerste stappen richting het crowdfunden van je (bestaande) horecazaak
Crowdfunding is een goede manier om je plannen te realiseren, of je nu een startende of gevestigde ondernemer bent. Het gaat verder dan alleen financiering ophalen, je creëert publieke aandacht voor je onderneming. Zo kun je met een crowdfundingcampagne bekende en onbekende mensen bereiken, je plan aan de crowd toetsen en een grote groep investeerders betrokken maken. Enthousiast geworden over deze manier van financiering voor je horecazaak? Dit zijn de eerste stappen richting een crowdfunding:
- Vind een geschikte locatie om je droom te verwezenlijken. Het totale en actuele aanbod van horecabedrijven en -vastgoed vind je hier.
- Leg contact met een crowdfundingplatform, zo weet je wat er nodig is en kun je goed voorbereid met je campagne aan de slag.
- Zorg voor een duidelijk (ondernemers)plan. Wat ga je doen, waar, wanneer, voor wie en waarom?
- Maak een begroting, hoeveel heb je nodig om je plannen te realiseren? En wat wil en kun je je investeerders teruggeven?
- Breng je netwerk in kaart, bedenk wie je wil bereiken met je campagne en hoe.