Je browser ondersteunt geen JavaScript of je hebt Javascript uitgeschakeld. Voor een goede werking van onze website is het noodzakelijk dat JavaScript ingeschakeld is.

Your browser does not support JavaScript or you have disabled JavaScript. For the proper functioning of our website it is necessary that you enable JavaScript.

Focus op fans: de voordelen van een fanstrategie voor jouw horecazaak

Horecabedrijf Uit de branche Horecaondernemers
Beeld: Hannah’s Amsterdam, gefinancierd door middel van crowdfunding en fans.
31 augustus 2023 · 1 minuut leestijd
Een favoriet restaurant, de lokale delicatessenwinkel of een go-to koffiebar om de hoek. Iedereen heeft wel zo’n favoriete plek en zodoende neemt jouw onderneming al snel een belangrijke functie in. Lokale ondernemingen lenen zich goed om te ondernemen met trouwe fans. Zo’n fanbase is waardevol voor iedere onderneming, maar waarom is het zo interessant om deze achterban te betrekken bij jouw zaak? En wat zijn nou eigenlijk de voordelen? Dat leggen we graag aan je uit!

Wat is een fanbase?

We beginnen bij het begin: wat is een fanbase precies? Je denkt hierbij misschien snel aan fans van een artiest, maar ook als lokale ondernemer kun je een krachtige fanbase creëren. Hieronder vallen bijvoorbeeld jouw vaste gasten. Een fanbase of community bestaat altijd uit een groep mensen met een gedeelde passie, interesse of expertise. Ze delen informatie en gaan de interactie met elkaar aan. Leden van zo’n community of fanbase voelen zich onderdeel van een groep en koppelen hier soms zelfs een stukje van hun identiteit aan vast.

De voordelen van fans

Fans zijn ontzettend waardevol voor een onderneming. Communicatiestrateeg Wil Michels heeft niet voor niets een heel boek gewijd aan zijn fanstrategie en stelt: “Sterke merken hebben fans en fans maken het merk sterk”. Ook jouw horecazaak is een merk, daarom zetten we een aantal voordelen voor je op een rijtje:

  • Je creëert binding met je doelgroep, zo komen jouw gasten nog vaker over de vloer.
  • In plaats van je te verschuilen achter het concept, ben je als ondernemer constant in gesprek met jouw gasten. Zo weet je precies wat er speelt onder jouw doelgroep en kun je zorgen voor een topervaring.
  • Je gasten worden ambassadeurs en delen jouw verhaal. Echte fans raden jouw zaak bij anderen aan, dit zorgt voor mond-tot-mond reclame en is misschien wel de beste marketing die je kunt hebben.
  • Je kunt nou eenmaal niet op alles voorbereid zijn. Een fanbase staat ook in slechte tijden als eerste voor je klaar. Zo kunnen ze je bijvoorbeeld ondersteunen tijdens een coronacrisis of als je biercafé zou afbranden.
  • Niet alleen in slechte tijden, maar ook in tijden van groei kun je op ze rekenen! Door bijvoorbeeld een crowdfunding te starten kun je samen met deze groep mensen je plannen financieren en ondertussen de betrokkenheid bij jouw onderneming nog verder laten groeien.

Kortom, het opbouwen en onderhouden van een community vol betrokken fans is zeker een investering, maar wel eentje die zich uitbetaalt. Trouwe gasten, ondernemersplezier én resultaten. Wat wil je nog meer?